Przejdź do głównej zawartości

Refleksje po sprawdzianie

Stało się! Wczoraj szóstoklasiści pisali pierwszy w historii sprawdzian w nowej formule.W tym roku po raz pierwszy na sprawdzianie pojawił się język obcy.W większości szkół w Polsce był to język angielski. Tym sposobem jest wprowadzany w życie jeden z punktów Nowej Podstawy Programowej,który podkreśla rolę komunikacji w języku ojczystym i w języku obcym,zarówno w mowie, jak i w piśmie.Znajomość języków obcych jest więc równie ważna,co znajomość języka polskiego.

Lęk przed nieznanym-oto co towarzyszyło mnie i moim uczniom przez ostatnie klika miesięcy. Zadawaliśmy sobie pytanie:czy sprawdzian będzie trudny? Dzisiaj,dzień po sprawdzianie mogę powiedzieć,że dla kogoś,kto uważał na lekcjach i systematycznie odrabiał samodzielnie prace domowe, test z angielskiego nie był zaskoczeniem. Format zadań był znany uczniom,ponieważ przećwiczyliśmy wszystkie typy zadań dostępne w informatorze CKE. Repetytorium szóstoklasisty Macmillana,które na początku wydawało się zbyt trudne dla uczniów zawiera mnóstwo ćwiczeń w formacie sprawdzianu i sprawdziło się na lekcjach. Oczywiście, na sprawdzianie zawsze należy uwzględnić element stresu,który może towarzyszyć uczniowi i wpłynąć na efekty jego pracy na egzaminie. Najbardziej dotyczy to części sprawdzianu ze słuchu,która rozpoczęła wczoraj część drugą sprawdzianu i trwała prawie połowę czasu przeznaczonego na część językową. Słuchanie wymaga umiejętności nie tylko językowych,ale także,a może przede wszystkim,skupienia i uważnego słuchania,co dzisiejszym nastolatkom raczej nie przychodzi łatwo.

Obok słuchania uczniowie rozwiązywali jeszcze inne zadania sprawdzające znajomość funkcji i środków językowych.Z tegorocznego arkusza egzaminacyjnego wybrałam kilka moich "ulubionych" zadań.Mam nadzieję,że uczniom nie sprawiły dużych trudności. Nie mogłam oprzeć się pokusie i rozwiązałam je.Jeśli chcecie,sprawdźcie,jak Wam poszło. Poniżej zamieszczam zdjęcia wybranych zadań wraz z rozwiązaniami.







Trzymam kciuki za moje dwie tegoroczne klasy szóste,które wczoraj zmierzyły się po raz pierwszy ze sprawdzianem z języka angielskiego.Mam nadzieję,że wyniki,które otrzymacie pod koniec maja Was zadowolą.A ja życzę Wam,żeby każdy kolejny egzamin był łatwiejszy od poprzedniego.


Komentarze